ארבעת המרכיבים של מיניות בריאה


נכתב בתאריך: 2 בדצמבר 2022

שתף / שתפי את הסיפור בפייסבוק או בוואטסאפ

מיניות היא חלק חשוב בחיינו, והיא נחשבת לדבר בריא. אך כמובן שלא כל התנהגות מינית היא התנהגות בריאה. למשל התנהגות מינית שיש בה כפייה וניצול היא בוודאי דבר מגונה. אך בעוד זוהי דוגמה קיצונית שבה ברור כי מדובר בבעיה, זה עדיין לא מגדיר לנו מהי מיניות בריאה.

על פי החוקרים למיניות בריאה יש 4 היבטים:

  1. התפתחות גופנית – ההתפתחות הגופנית מקבילה להתפתחות המינית. בעוד גופנו מתפתח מתחולל גם שלב של גילוי המיניות וסודות הגוף. זהו שלב המתרחש בגיל צעיר בו אנו לומדים את ההכרות עם אברי המין, והיכולת לחוש עונג.
  2. ההיבט הקוגניטיבי – ההתפתחות הקוגניטיבית חשובה מאוד בחיים, לאו דווקא בהקשר של מיניות. אך החשיבה הקוגניטיבית והיכולות להבין סיבה ותוצאה של מעשים היא חלק חשוב בהתפתחות מיניות בריאה. זהו השלב שבו אנו מפתחים את היכולת לדחות סיפוקים, לרכוד ערכים ותפיסות מוסריות הנוגעות למין ומיניות.
  3. ההתפתחות הרגשית – אולי אחד השלבים הקשים ביותר בגיל ההתבגרות. זהו השלב שבו ישנה תנודתיות במצבי הרוח, התפתחות הערך העצמי, המשיכה המינית, דימוי הגוף והזהות המינית. בעיות רגשיות הקשורות למיניות עלולות להפוך לבעיות משמעותיות בהתנהגות המינית של אדם.
  4. ההיבט החברתי – ההיבט החברתי הוא היבט תלוי תרבות, ומשלב את הצרכים האישיים, הבינאישיים אל מול הקודים התרבותיים. הוא מושפע מאוד מנורמות חברתיות, לגבי מה מותר ומה אסור, גם מהבחינה המוסרית וגם מהבחינה החוקית. למעשה ההגדרה של מה בריא ותקין היא מאוד תלוית תרבות; למשל בתרבויות מסוימות ההומוסקסואליות עלולה להיחשב כסטייה והתנהגות מינית לא ראויה, ובאחרות ישנה הבנה כי זו התנהגות טבעית.

הסוגיות החברתיות הקשורות למיניות בריאה עלולות להיות מורכבות למדי. למשל אנו רואים במקרים רבים מקרים של מוסר כפול. למשל יש קהילות בין בילוי עם נערות ליווי בחיפה נחשב לטאבו, וקהילות בהן הדבר יותר מקובל. אך למרות זאת, גם קהילות בהן זה טאבו, עדיין ישנו ביקוש לשירות זה.
לשמחתנו אנו חיים בעידן שבו ישנה יותר מודעות למיניות ולצרכים המיניים של האדם. כיום לומדים חינוך מיני בבתי הספר, ישנם משאבים רבים המספקים מידע וגם מסגרות טיפוליות מתאימות למי שצריך.

התגובות נבדקות לפני הפרסום

מאמרים נוספים

ברוכים הבאים לתל אביב: העיר התוססת של ישראל


כאחת הערים הקוסמופוליטיות והתוססות ביותר במזרח התיכון, תל אביב צוברת פופולריות בשנים האחרונות כיעד מוביל עבור תיירים וזרים כאחד. ידועה […]

להמשך קריאה>>

ברוכים הבאים לתל אביב: העיר התוססת של ישראל
עיסוי אירוטי, הידוע גם בשם עיסוי חושני, הוא צורה פופולרית של טיפול עיסוי המתמקד במתן הנאה, הרפיה ועוררות מינית לנמען. זהו סוג של עיסוי הקשור לעתים קרובות עם ארוטיקה ואינטימיות, והוא יכול להיות כלי רב עוצמה לשיפור האינטימיות והסיפוק המיני במערכות יחסים.

תל אביב: העיר התוססת של ישראל


כשחושבים על ישראל, הדבר הראשון שבדרך כלל עולה בראש הוא ההיסטוריה התנ"כית שלה, חורבות עתיקות ומשמעות דתית. עם זאת, יש […]

להמשך קריאה>>

תל אביב: העיר התוססת של ישראל